53 vuotta sitten rääkäisin ensimmäiset äänähdykset ulos täällä harjujen, hyppyrimäkien ja radiomastojen kaupungissa. Olen siis paljasjalkainen lahtelainen ja hämäläinen. Perheeseen on 10 vuoden ajan kuulunut vaimo Merja, Tuomas 15v. ja  kissa Minni. Yhteisestä pesästä ovat aikanaan pois muuttaneet aikuistuneet Mia, Joonas ja Petra.

 

Lapsuus oli kovaa aikaa pienelle pojalle perheolojen vaihteluiden ja äidin sairasteluiden takia. Lastenkotikin tuli tutuksi.Taloudellinen niukkuus oli vieraanamme. Onneksi vieläkin minulle läheiset ihmiset auttoivat näinä kovina aikoina.

Neljän Möysän kansakouluvuoden jälkeen pyrin sen ajan tavan mukaan oppikouluun Lahden Lyseoon ja läpäisin pääsykokeet.

Keski-/Peruskoulu tuli käytyä läpi ja lukioonkin pääsin, vaikka lukuhalut näyttivät olevan aika vähäiset nuorella miehen alulla muiden "puuhastelujen" vuoksi.

Lapsuus- ja nuoruusajat menivät pääosiltaan erilaisten urheiluharrastusten merkeissä. Musiikkia yritin soitella bändissä murrosiässä tuloksetta. Jalkapalloa harrastin monet vuodet Lahden Reippaan junioreissa SM-tasolla asti ja kolmen Suomen mestaruuden verran. Aikuisena 1990-luvun puolivälistä noin viitisen vuotta toimin Kuusysin juniorijoukkueen joukkueenjohtajana.

 

Koulun ohessa mainosten jakelutöistä oli aika sujuvaa hakeutua Postiin jakelun kesätöihin.

Toisen kesätyövuoden jälkeen vaihdoin Lahden Lyseon päivälukion Lahden Yhteiskoulun lukion iltalinjalle ja pääsin ensin satunnaisen apulaisen, sekä myöhemmin vakituisiin postihommiin. Lukuhalut hiipuivat armeijan tultua ajankohtaiseksi ja ylioppilastutkinto jäi näin vain viittä vaille valmiiksi harmillisesti.

Liittoon järjestäytyminen oli itsestään selvyys jo nuorena. Postiliiton Lahden osasto imaisi ensin nuorisojaoston toimintaan 1970-luvun lopulla ja sitten 25 – vuotiaana puheenjohtajaksi. Tätä tehtävää hoidin yhtäjaksoisesti kaksikymmentä vuotta. 

Opiskeluun sain uutta kimmoketta SAK:n Kiljavan ja Pohjolan Opistojen erilaisilta, sekä mittaisilta kursseilta.

Noin kaksikymmentäkolme vuotta sitten oli aika ottaa vastaan päätoimisen pääluottamusmiehen tehtävät ensin Hämeenlinnan ja Lahden jakelualueilla, sekä myöhemmin Kanta- ja Päijät-Hämeen alueilla. Postiliiton nuorisojaostossa kaksi kautta veivät nuorta miestä lähemmäksi valtakunnan päätöksen tekoa. Kahden Postiliiton liittovaltuustokauden jälkeen meni myös toiset kaksi kautta samaisen liiton liittohallituksessa. Olen toiminut myös erilaisissa ammattiliiton neuvotteluryhmissä ja henkilöstön edustajana Postin/Itellan asettamissa työryhmissä. Postin töihin olen saanut tuntumaan ensin jakajan ja sitten lajittelijan töiden myötä, sekä myös toisaalta alueen pääluottamusmiehen tehtävän kautta.  Jakelun valtakunnallisen pääluottamusmiehen tehtävään tulin valituksi 1.4.2002 alkaen. SAK:n toiminnassa olen ollut mukana, niin paikallis-, kuin aluetasolla. SAK:n valtuuston jäsenenä olen ollut jo kolmena edustajakokouskautena.

 

Perusteellisen harkinnan jälkeen vuonna 1985 liityin Suomen Sosialidemokraattisen puolueen jäseneksi. Ensin Työväen yhdistykseen ja sitten Lahden Demarinuoriin, sekä nyt olen Lahden Ammatillisen Sosialidemokraattisen yhdistyksen varapuheenjohtaja. SDP:n kunnallisjärjestön kunnallistoimikunnan jäsenenä olen ollut usean vuoden ajan.

Kunnallisvaaleissa oli ensimmäistä kertaa mukana 1980-luvun lopulla. Olen ollut ehdolla viisi kertaa. Kokemusta minulla on nuoriso-, vero- ja rakennuslautakunnista, sekä nyt viimeiset kolmetoista vuotta sosiaali- ja terveyslautakunnasta. SDP:n valtuustoryhmään kuulun tällä hetkellä varavaltuutettuna. Lahden Kaupungin valtuuston kokouksiin olen osallistunut kahdeksan vuoden aikana.Olin perustamassa aikanaan Lahden nuorisoasuntotoimintaa LASNA ry:tä.

 

Taloyhtiön hallitustyöskentelystä on myös tuntumaa ja muissa eri alojen vapaa-ajan yhdistyksistä olen jäsenenä.

Kokemusta ja näkemystä on myös syntynyt omien, sekä läheisten eri elämänvaiheiden kautta.

 

Harrastuksiini kuuluvat kävely, sauvakävely, hiihto, lavatanssit, penkkiurheilu, pyöräily ja mökkeily.

 

Itse olen tottunut tekemään asioita yhdessä ja porukassa. Jalkapallosta on tuttua, että pelataan koko joukkueen voimalla. Mieltäni lämmittää, kun on yrittänyt tehdä parhaansa erilaisissa asioissa ihmisten hyväksi. Tärkeätä on muistaa, että maailma ei ole vielä valmis ja tuleekohan täysin valmiiksi koskaan. Yhteistyössä uskon olevan voimaa. Yhteisöllisyys on saatava osaksi joka päivästä elämäämme.